Städ och hygien i badhus – att hjälpa besökaren göra rätt
Att hålla badhuset rent, fräscht och fritt från otrevliga bakterier och mikroorganismer bygger till stor del på besökarnas hygien. I den här artikeln tittar vi närmare på hur du kan hjälpa dina besökare att göra rätt när det kommer till hygien i badhus.
Att besökare i badhus inte duschar och tvättar sig ordentligt före bad är ett vanligt problem. Föroreningar i vattnet leder till höga halter bundet klor och trikloraminer, som i sin tur leder till negativa hälsoeffekter, både för besökarna och personalen. Att förbättra besökarhygienen ligger därför i allas intresse.
Förstår de varför?
Många besökare har nog hört att man ska duscha före badet. Det är något de flesta av oss blivit matade med sedan skolåren. Men förstår badbesökarna varför? Förstår de långtgående konsekvenser av att inte duscha och hur det kan påverka både dem själva och andra?
Gör en undersökning
Ibland måste man vara övertydlig och grundligt förklara orsaker och anledningar för att vinna människors acceptans och goda vilja.
För att få ett hum om kunskapsläget bland dina besökare kan du göra en enkel enkätundersökning eller muntligen ställa frågor i receptionen. På köpet skapar du dessutom uppmärksamhet kring frågan och får besökarna att reflektera kring sin egen hygien.
Förklara vikten av personlig hygien
Vid varje givet tillfälle bör det förklaras varför personlig hygien i badhus är viktigt. Slå hål på föreställningen om kloret som mirakelmedlet som renar allt. Förklara en händelsekedja som är lätt att förstå.
Exempelvis:
”Klor tar bort föroreningar och bakterier, men bara till en viss nivå. Detta klor kallas för fritt klor. Om du inte duschar och tvättar dig ordentligt kan stora mängder bundet klor bildas. Det kallas bundet därför att det har reagerat med föroreningar i vattnet. Bundet klor avger en gas som heter Trikloramin.
Trikloramin gör ögonen röda och irriterade, påverkar andning och luftvägar och kan utlösa astma. Trikloramin påverkar dig, övriga besökare och de som arbetar på badet.”
Ingen vill lukta klor
Ett annan sak att ta upp är den omisskännliga klorlukten som sätter sig på kroppen – om man väljer att inte duscha och tvätta sig före badet.
Förklara det faktum att klor är luktfritt och att det bara är i kontakt med smuts som klor börjar lukta. Att lukta klor efter badet är helt enkelt inte särskilt trevligt. Det visar helt enkelt att du är smutsig. Och ingen vill väl vara en smutsgris?
Vad behöver komuniceras?
Uppmaningen ”Duscha före bad.” duger alltså inte. När man slipar lite på ytan märker man att det är ganska många saker som bör kommuniceras ut för att säkerställa god hygien:
- Duscha och tvätta dig före bad. Glöm inte tvål och schampo.
- Duscha naken utan badkläder.
- Tvätta dig noggrant på huvudet, under armar och på intima delar.
- Glöm inte att tvätta händerna.
- Använd rena badkläder.
- Inga underkläder (kalsonger och trosor) under badkläderna.
- Undvik bad om du är magjsuk eller har diarré.
- Små barn ska ha på sig badblöja eller motsvarande.
Kommer du på några fler?
Hur ska det kommuniceras?
Nu vet vi att vi behöver förklara varför personlig hygien i badhus är viktigt. Vi vet också att det är ganska många saker som behöver kommuniceras utöver att man ska duscha före bad. Men hur ska detta kommuniceras?
För att så många som möjligt ska kunna göra rätt krävs att information är lättläst, tydlig och otvetydig. Att översätta informationen till andra vanliga språk är också att rekommendera.
Ord och text i all ära, ibland behövs också bilder och symboler för att informationen ska nå fram. Kanske kan du förklara samma sak genom pedagogisk grafik.
Men hur bra och relevant informationen än är, så får vi inte glömma att distribuera den. Informationen bör nå besökaren långt innan besöket. På badhusets hemsida, i mail- och telefonkontakt bör det tydligt kommuniceras vad som gäller.
Detta fortsätter sedan till informationsskyltar i entrén, i receptionen, i omklädningsrummet och duschutrymmet men också på monitorer, skärmar, tv-apparater och liknande, i hela anläggningen.
Men bara information räcker inte alltid. Vi behöver även morötter för att besökarna ska göra rätt.
Bjussa friskt
I folkhälsomyndighetens skrift Vägledning om bassängbad rekommenderas tvål och schampo ”i nära anslutning till duscharna”.
Men varför inte också erbjuda tvål och schampo i receptionen? Gärna lite finare sorter som gör det lustfyllt att duscha. Gör det till en rutin att fråga besökaren om hen har med sig egen tvål och schampo. Då kommer du naturligt in på ämnet och kan överlämna en förpackning, samtidigt som du upplyser om hur viktigt det är att noggrant duscha och tvätta sig före badet.
Underlätta för besökaren
Underlätta för besökaren genom att hålla rent och snyggt i alla hygienutrymmen, så som omklädningsrum, toaletter och duschutrymmen.
Börja med de mest basala sakerna. Som att det alltid finns toalettpapper, rikligt med tvål, och att det är städat. Se också till att saker och ting inte står i vägen eller blockerar besökaren.
Var ingen polis
Här kommer en brasklapp. Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att skapa en badhusmiljö helt fri från föroreningar. De badande kommer fortfarande släppa ut en viss mängd föroreningar genom bland annat mun och näsa, oavsett om de duschar eller inte.
Utbilda besökarna, sprid information och gör det enkelt att sköta sin hygien i badhus. Men bli inte en hygienpolis. Det viktigaste är att människor vill besöka er anläggning för motion, gemenskap och glädje. Din badanläggning ska (om den är rätt optimerad och dimensionerad) kunna tåla en viss mängd föroreningar, utan att större konsekvenser sker.
Ta hjälp av erfarna arkitekter
Besökarna kan slarva med hygienen om din anläggning har för få duschar i relation till antal besökare, att dusch- och omklädningsrum upplevs sunkiga och ofräscha, eller är illa utformade. Då kan det krävas fysiska modifieringar eller ombyggnationer, av arkitekter med stor erfarenhet av badhus.
Ta kontakt med oss på We Group om du vill veta mer om hur vi kan hjälpa dig. Allting börjar med en inspektion på plats för att ta reda på den bästa lösningen. 😀
Liknande artiklar från Badhusbloggen
oktober 4, 2024
Urban Bengtson och den fantastiska strömkanalen
Vattenströmmar kan både ge skjuts och bjuda på motstånd. Därför är de så värdefulla. Det…
september 17, 2024
Badhus, simhallar och Agenda 2030
Badhus och simhallar är viktiga redskap för folkhälsan och simidrotten. Men de har också…
juni 25, 2024
Den tysta och halksäkra skvalprännan
Weedo-rännan är en innovation som slår två flugor i en smäll. Ljudnivån i simhallen…
juni 13, 2024
Så många badhus och simhallar behövs i Sverige
Sverige är i ett skriande behov av fler badanläggningar. Stora familjebad och…
maj 21, 2024
Badhus, drunkningar och alternativkostnader
Att badhus kostar pengar är något som ofta hörs i debatten. Men vilka kostnader hade vi…
april 30, 2024
Nyligen köpt äventyrsbad i Fredrikshamn? Läs detta!
I den här artikeln vänder vi oss till dig som ska ta över driften av äventyrsbad i…
april 24, 2024
Kemikaliehantering och personsäkerhet i badhus
Ett badhus är fullt av kemikalier. Därför gäller det att ha kunskap och rutiner på plats…
april 10, 2024
Arkitekten bakom badhusen – möt Axel Robach
Axel Robach är arkitekt på We Group och har arbetat med många projekt sedan han började…