Kristianstads badrike – ett år efter invigningen

Den 30 september 2022 var det pompa och ståt i Kristianstad. Blåsorkestern var på plats och det bjöds på tal och cirkusuppvisning. Det gamla Tivolibadet hade hängt med sedan 1957, men nu skulle Kristianstadborna äntligen få springa in i ett nytt och modernt badhus. Hur har det första året varit? Åsa Jansson, badhuschef på Kristianstads kommun, kan svara på det.


september 29, 20236 minuter

Hej Åsa! Berätta om det första året med nya badhuset!

– Vi har haft ett fantastiskt år som har gått otroligt fort. Många glada och nöjda besökare har besökt oss under året. Att det finns något för alla är en återkommande kommentar.

Det nya badhuset ska tilltala både motionärer och skolklasser, som dessutom ska samsas under samma tider. Hur har det gått med den ambitionen?

– Bassängrummen i badriket är tydligt uppdelade för att flera grupper ska kunna nyttja badet samtidigt. Reaktionerna är positiva. Idrottsledarna är väldigt nöjda att de har ett eget rum för sina aktiviteter och motionssimmarna är nöjda att de kan simma i fred. Dessutom ser vi en tydlig ökning av motionssimmare. Det är kul!

Åsa Jansson på Kristianstads badrike – ett år efter invigningen av badhuset
Åsa Jansson, Badhuschef Kristianstads kommun. Foto: Maher Aziz

Något särskilt du är extra glad för?

– Personalen får mycket beröm för sitt arbete, vilket gör mig glad. Vi har arbetat mycket med förändringsarbete. Att i god tid före invigningen, förbereda personalen på förändringen mellan en mindre anläggning till en större. Det är ett arbete som verkligen gett resultat!

På vilket sätt då, utveckla!

– Det nya badhuset innehåller väsentligt mycket mer av allt, jämfört med Tivolibadet. Det innebar att personalstyrkan i princip behövde fördubblas och att nya roller skulle tillkomma. Vi behövde förbereda den befintliga personalen i att ta emot och vägleda ny personal.

– Att förstå och acceptera förändringar i allt från arbetssätt till arbetsroller är också något vi arbetat med. Med hjälp av diverse verktyg och metoder har vi skapat en gemensam bild över vart vi är på väg, hur det nya kommer se ut och de förväntningar som finns på oss. När invigningen närmade sig hade vi arbetat med den här processen i ett och ett halvt år. Men det var det värt. Vi var redo.

Ett familjebad måste också passa de riktigt små. Vad har ni fått för reaktioner på barnbassängerna?

– Att attraktionerna uppskattas märks tydligt. Rutschbanor och strömkanal är verkligen en hit bland barnen. Även föräldrarna visar uppskattning. Man kan ju bli lite trött av att leka och passa på de små i vattnet. Då är det skönt med sittplatser i småbarnsbassängen. Detta var inget jag reflekterade över under projekteringen, det har jag blivit uppmärksammad på från våra gäster.

Kristianstad är ett trevligt besöksmål som bjuder på rik natur. Har ni fått långväga besökare till nya badhuset?

– Främst kommer besökare från andra närliggande kommuner. Många kommer från Blekinge och även från Malmö. Men vi har också besökare från så långt bort som Halmstad. Pratar vi utlandsgäster så är det danskarna vi märker av mest. Framförallt när de har lov. Det är kul att de vill komma till Kristianstad.

Finns det något som hade kunnat göras annorlunda eller bättre i det nya badhuset?

– Jag får ofta frågan vad vi hade gjort annorlunda och de svaren har faktiskt varierat, det tar tid att lära sig hur huset fungerar och hur det är byggt. Men två saker som jag ändå kan stå fast vid är att motionsbassängen hade kunnat vara lite större, även omklädningsrummet för föreningarna är något litet. Samtidigt har det med ekonomi att göra och val och avvägningar som man måste göra.

Det är svårt att prata om Kristianstads badrike utan att nämna den fantastiska relaxavdelningen. Vad får ni för reaktioner på den?

– Vår relax är verkligen fantastisk och våra besökare är väldigt nöjda. ”Att det var så här bra kunde vi inte tro, det är ju ett badhus” är en intressant reaktion. Det sätter fingret på bilden människor har av ett badhus och vad det ska innehålla. Centralt i relaxavdelningen är de olika sorters basturna. Därför är det naturligt för oss att lära våra besökare vad bastu är och att bastubad kan utföras på många olika sätt, att varje bastu är unik. Vår aufguss-bastu är ett framgångsexempel som vi är mycket stolta över.

Glädjande att höra, Åsa. Nu återstår bara att fråga hur ni ska fira ettåringen?

– Fira tänker vi göra genom att ha kalasstämning på badhuset under lördagen. Vår maskot Utto kommer att skapa stämning med både lek, dans och tävlingar.

Tack Åsa! Vi önskar dig och alla andra i Kristianstad ett härligt firande.
den här länken kan du läsa mer om Kristianstads badrike. We Group står bakom arkitektur i program-, system, och bygghandlingsskede.

Glada och nöjda arkitekter efter bad och bastu under platsbesök på Kristianstads badrike i februari 2023.

Liknande artiklar från Badhusbloggen

Den tysta och halksäkra skvalprännan

Weedo-rännan är en innovation som slår två flugor i en smäll. Ljudnivån i simhallen minskar med 15-25 decibel och golven blir mer halksäkra. Läs historien om hur vi tog fram denna innovation och vad den innebär.

We Group Lunnevibadet Grästorp 8

Så många badhus och simhallar behövs i Sverige

Sverige är i ett skriande behov av fler badanläggningar. Stora familjebad och 50-metersbassänger behövs givetvis, men framförallt behövs enkla, ändamålsenliga och kostnadseffektiva simhallar.

Badhus, drunkningar och alternativkostnader

Att badhus kostar pengar är något som ofta hörs i debatten. Men vilka kostnader hade vi haft om badhusen inte funnits? Den frågan förtjänar också utrymme. Björn Synneby, miljöekonom på We Group, förklarar värdet av alternativkostnader.

Nyligen köpt äventyrsbad i Fredrikshamn? Läs detta!

I den här artikeln vänder vi oss till dig som ska ta över driften av äventyrsbad i Fredrikshamn. På We Group har vi stor erfarenhet av äventyrsbad i Fredrikshamn och vi delar gärna med oss av våra tips och erfarenheter.

Kemikaliehantering och personsäkerhet i badhus

Ett badhus är fullt av kemikalier. Därför gäller det att ha kunskap och rutiner på plats för att inte äventyra personsäkerheten. Under årens lopp har vi återkommande stött på fel och brister under statusbedömningar på anläggningar runt om i landet. I den här artikeln tar vi upp några av dem.

Arkitekten bakom badhusen – möt Axel Robach

Axel Robach är arkitekt på We Group och har arbetat med många projekt sedan han började här 2015. I den här artikeln berättar han om sin syn på arkitektur och vad som är viktigt när det handlar om badhus och dess utformning.

Bastu och hälsoeffekter – mer än skön avkoppling

Att bada bastu regelbundet är inte bara skönt och avkopplande. Forskningen visar på stora hälsovinster. Vi har tittat på forskningsläget och pratat med "bastudoktorn" Hans Hägglund.

Vattenrening i badhus – del 1

För att kunna rena bassängvatten behövs ett desinfektionsmedel. Men det duger inte med vad som helst. Det är faktiskt bara ett som klarar jobbet och det är klor. I artikeln Vattenrening i badhus - del 1 tittar vi närmare på de krav som bara klor lever upp till.

Missa inte nästa artikel!

Prenumerera på Badhusbloggen. Du får ett mejl en gång i månaden med de senaste artiklarna.