De senaste trenderna för kundengagemang

WhiteWater, är en ledande tillverkare av vattenparker och har varit i framkant inom attraktionsindustrin sedan 1980. Blooloop har tittat på hur marknadsledaren håller sig före i spelet genom att skapa nya upplevelser i linje med de senaste trenderna.

Anpassning

Anpassning har varit en stor trend inom attraktioner ett tag nu och visar inga tecken på att bromsa ner. Nu mer än någonsin vill kunderna kunna kontrollera sin egen upplevelse. De förväntar sig fler funktioner. Detta inkluderar möjligheten att planera sin dag, kontrollera väntetider, till och med hitta sina vänner och familj.

Ett bra exempel på detta är Vantage av WhiteWater. Vantage gör det möjligt för kunderna att anpassa sin dag. Med appen kan gästerna dra nytta av anpassningsbara teman och spellistor. De kan också dela spännande stunder direkt till sina sociala mediekonton.

Bildkälla: Blooloop.com

Det gör det möjligt för besökare att få tillgång till en mängd användbar information så att deras dag går smidigare. Till exempel vilka attraktioner som har de kortaste köerna och var deras vänner är. Det visar också hur de kan tjäna extra belöningar och förmåner under sitt besök.

Utöver detta har Vantage också många fördelar för parkoperatörer. Det gör det möjligt för dem att övervaka hur åkattraktioner presterar i realtid, genom att titta på parametrar som hur långa kötiderna är, avsändningshastigheter, pumpprestanda osv. Det visar också vilken målgrupp som brukar attraktionen.

All denna information hjälper operatörerna att leverera en mer personlig upplevelse till sina kunder och driva sin verksamhet mer effektivt. Denna information gör det också möjligt för operatörer att skräddarsy den marknadsföring de skickar till gästerna i parken och före och efter sina besök.

Bildkälla: Blooloop.com

Friktionslösa upplevelser

En av de vanligaste trenderna för kundengagemang är införandet av mer osynliga lösningar, särskilt när det gäller familjer. Parker ökar efterfrågan från föräldrar att skapa ett stressfritt besök som hela familjen kan njuta av. Detta kan ses i introduktionen av RFID-teknik och handledsband.

Med Vantage-armband får parkgäster en friktionsfri upplevelse. Vantage integrerar en parkers många olika upplevelser och förenar dem i armbandet. Det finns ett gränssnitt för allt – foton, inköp av mat och dryck, varor och skåp, allt utan problemen som kontanter medför.

Det tillåter till och med föräldrarna att avsätta pengar till barnhandledsband. Detta ger dem en viss grad av oberoende utan oron för dolda utgifter. Föräldrar kan också andas ett lättnads suck eftersom de enkelt kan spåra barnbandens plats. Det betyder att de kan koppla av och inte oroa sig för att bli separerade.

Interaktivitet – välj ditt eget äventyr

En av de största trenderna för kundengagemang är interaktivitet. Blooloop har sett detta överallt. Från Black Mirrors kritikerrosade ”välj ditt eget äventyr” -avsnitt till AR-museumsguider. Disney Research använder till och med Artificial Intelligence för att utveckla ett interaktivt berättelsessystem.

Gästerna tycker om att känna sig involverade och bli nedsänkta i parkens värld. Interaktiva upplevelser hjälper dem att göra detta. Till exempel i Guangzhou Sunac Water World finns det en innovativ åkupplevelse, där gästerna har möjlighet att välja sin egen väg från ett urval av unika kombinationer.

Jeff Baldock, Mechanical Engineer at WhiteWater explains. “At the beginning of the ride, guests have the option of choosing between a combination of four distinct paths – The Canyon, the Galaxy Bowl, the Family Blaster, and the AquaTube.
“The ride path diverges with directional jets at each of two spheres, with the paths converging in the Double Manta. Each path mixes a combination of exciting, high-speed sections with more relaxed sections. The ride provides a unique ride experience for guests.”

Det är inte bara roligare, men det leder också till en ökning av återbesök. Gästerna vill åka igen för att få en annan rolig upplevelse. Det uppmuntrar också gästerna att interagera med varandra, eftersom grupper på upp till sex ryttare röstar på vilken väg de ska ta.

Bildkälla: Blooloop.com

Trender för kundengagemang – interaktivitet och gamification

Ett annat sätt att införa ett element av interaktivitet i en attraktion är att titta på lagspel och gamification. Många nya åk tillåter gäster att dela upplevelsen som ett lag. Till exempel den nya Millennium Falcon-flygsimulatorn på Disney’s Star Wars: Galaxy’s Edge-teman.

Denna kundengagemangstrend gäller också för vattenattraktioner. Till exempel, Over / Under Team Slideboarding-upplevelsen från WhiteWater. Denna attraktion är världens första ”välj ditt eget äventyr” vattenrutschbana. Det är också världens första sex-personers vattenrutschbana.

Med hjälp av en innovativ ”smart flotte” utmanar åkaren att samla poäng och sikta på en hög poäng under turen. Ett riskelement införs eftersom resultatet för förloraren är kortare resa, medan vinnarna fortsätter med en längre åktur med ett mer äventyrligt slut.

“Via coloured electronic buttons on the raft handles, guests time pressing the buttons with when they pass corresponding coloured lights,” says Baldock.
“The closer to the lights, the higher the score. If a high enough score is reached by everyone in the raft, water jets will propel them into the winning slide path. If they don’t achieve enough points, the jets won’t activate, and the raft will be led down the loser’s path.”

Bildkälla: Blooloop.com

Aktiv vs passiv upplevelse

Båda dessa exempel visar en av de viktigaste trenderna för kundengagemang – rörelsen mot aktiva upplevelser snarare än passiva. Gästerna förväntar sig nu något mer av sitt besök. De vill vara en del av en uppslukande upplevelse. En där de kan ta en aktiv roll, snarare än att låta händelser utvecklas framför dem.

Detta kan ses i ökningen av attraktioner där gästerna är aktiva ”spelare” snarare än passiva ”åkare”. Många nya erfarenheter involverar nu delar av poäng och lagspel. Återigen uppmuntrar detta återbesök. Gästerna vill ha en ny upplevelse och slå tidigare poäng.

Ett exempel på detta är WhiteWater’s Raft Battle. Denna familjevänliga gruppresa är till skillnad från en passiv flodtur ger den en verklig miljö av en forsränning. Där det också finns många överraskningar på vägen.

Under den helt interaktiva upplevelsen är gästerna delaktiga i en kamp med floden. De kan sitta sida vid sida med sina vänner i den specialdesignade flotten. De använder sina vattenpistoler skjuta på konkurrenter och till och med åskådare. Åskådare uppmuntras att skjuta på andra flottar.

Bildkälla: Blooloop.com

Åskådarinteraktion

Riders on Raft Battle är inte de enda som kan interagera med åskådare på detta sätt. När Blooloop tittar på kundengagemangstrender har Blooloop sett många nya attraktioner som är designade med ett element av åskådarengagemang.

Spinning Rapids Ride är en annan WhiteWater-produkt som använder åskådarinteraktion. Detta ger en extra del av roligt engagemang till upplevelsen.