Nyligen köpt äventyrsbad i Fredrikshamn? Läs detta!

Har du nyligen köpt ett äventyrsbad i Fredrikshamn? Då ska du läsa den här artikeln där vi delar med oss av våra tips!

april 30, 20245 minuter

Ett äventyrsbad i dess rätta bemärkelse ställer stora krav på byggnad och funktioner, aspekterna är många. Men låt oss inte förhasta oss. Vi vet att du varit med ett tag. Ett äventyrsbad i Fredrikshamn är inget man shoppar hem på nätet en söndagskväll. Du är med största sannolikhet en rutinerad gutt. Du vet ett och annat om byggnader och du vet också att gästens upplevelse är allt. Kanske jobbar du till vardags med hotell, event och liknande. Vad vet vi?

Låt oss avgränsa oss till 4-5 områden: vattenomrörning, säkerhet, hygien och attraktioner och tema. Vi börjar med de tråkiga sakerna och så avslutar vi med attraktioner och tema. Låter som en plan? Greit!

Hög vattenomrörning

Hög vattenomrörning? Vad är nu det?

Om du någon gång varit i Norge kanske du har stått vid Vøringsfossen, detta magnifika vattenfall med ett fall på 145 meter, rakt ner i den store dalen.

När vattenångorna skummar uppåt som fuktiga dimmoln, ja då kan vi snakke vattenomrörning.

En annan typ av vattenomrörning är den i badhus. Många människor som leker, plaskar och åker rutschbana leder till att vattnet rörs om. Det leder i sin tur till att den otrevliga gasen trikloramin frigörs snabbare. Trikloramin är flyktigt och avdunstar lätt från vatten till luft där den kan ställa till med hälsobesvär för både personal och gäster.

Det är en rutinåtgärd att regelbundet kontrollera halterna av trikloramin. Men du är en driftig dreng som gärna vill rota runt och sätta ditt eget avtryck med nya häftiga upplevelser och attraktioner. Då gäller det att pass opp! För nya mätningar ska alltid göras efter ombyggnationer eller större förändringar i verksamheten.

Detta leder oss osökt in på nästa rubrik: Säkerhet och hygien.

Säkerhet och hygien

Att anläggningen är säker är viktigt av flera skäl. Som besökare måste man känna sig trygg med både helheten och detaljer.

Ett äventyrsbad bjuder på många attraktioner och upplevelser på relativt liten yta. Inte helt olikt OS i Lillehammer 1994.

Vassa kanter och hörn är bäst att undvika. Halksäkerhet är A och O när barn springer runt och busar. Viktigt är också tydliga kontraster vad gäller ljushet; ett äventyrsbad är en obekant miljö där det måste vara lätt att orientera sig på ett säkert sätt. Ljusa färger på väggar ger en tydlig kontrast mot ett mörkt golv, till exempel.

När det kommer till hygien är det viktigt att badet är lätt att göra rent och att det finns goda rutiner för städning med rätt produkter. Badhus är en riskmiljö för bland annat badhusfötter och legionella – utbrott som du helst vill slippa.

Attraktioner och tema

Sen har vi detta med attraktioner och tematisering. Hur skapas den där mysiga känslan av att vara i ett fantasiland någon helt annanstans?

Om du har läst vår artikel med arkitekten Axel Robach så vet du att de mest banala saker kan fungera som utgångspunkt – om man gör det på allvar. I Strängnäs gjorde vi en workshop med barnen – det resulterade i att godis blev temat. I Kristianstad blev vi inspirerade av biosfärområdet Vattenriket med sin rika natur, det ledde bland annat till färgstarka växtformationer.

Som framstående hotellkille (eller vad du nu gör?) har du kanske redan en bestämd åsikt om teman och attraktioner. Du kanske inte gillar godis. Kanske har du en favorit bland frukterna som kan bli en cool lösning. Som liten gutt kanske du sålde jordgubbar. Då kanske en slingrande vattenrutschbana som landar i ett jordgubbsland är helt rätt för dig.

Kanske.

Alldeles oavsett så gäller det att skapa ett tema och attraktioner som håller ihop, både rent materiellt och upplevelsemässigt.

Vår erfarenhet av äventyrsbad

Som av en ren händelse råkar vi ha erfarenhet av äventyrsbad i Fredrikshamn. The Reef ligger ett stenkast från hamnen och har i många år varit ett spännande besöksmål för barnfamiljer.

För ett antal år sen var vi ansvariga arkitekter när The Reef skulle genomgå en omfattande ombyggnad, för att öka attraktionskraften och locka fler gäster.

Nu, 15 år senare är vi redo igen. Och visst är du det också…

…ikke sant?